Frida, Viva la Vida
vanaf 19 augustus 2021 in de Nederlandse filmtheaters
Over Frida Kahlo is al veel gezegd en gesproken, is wederom een documentaire dan niet een beetje teveel van het goede?
Ik kan me goed voorstellen dat sommigen deze vraag stellen. Anderen, daarentegen, kunnen geen genoeg krijgen van hun idool en slikken alles voor zoete koek wat er over haar naar buiten wordt gebracht.
In het verhaal van Frida Kahlo zijn een aantal vaste componenten bekend: haar Mexciaanse én Europese roots, haar ongeluk, haar zelfportretten, haar huwelijk (twee keer) met Diego Rivera, haar iconische status. Maar er zijn ook aspecten die (nog steeds) niet doordringen omdat er een verhaallijn is gecreëerd na haar dood, die door herhaling een waarheid is geworden waardoor velen blind zijn voor een andere, meer accurate verhaallijn (zoals ik heb beschreven in mijn artikel Het was Kahlo die Frida creëerde). In de documentaire zijn verschillende personen aan het woord die stuk voor stuk een bijdrage leveren aan wie Frida Kahlo in wezen was. Het geheel wordt afgewisseld met fraaie opnames van de plaatsen die voor Frida belangrijk waren en symbolische elementen verbeeld door een jonge vrouw in een wit gewaad, waarvan ik me soms afvraag of de argeloze kijker deze symboliek begrijpt.
De documentaire is een productie van de Italiaanse regisseur Giovanni Troilo (1977) en wordt aan elkaar gesproken door de Italiaanse actrice Asia Argento (1975). Mijn advies is de documentaire meerdere keren te bekijken zodat er steeds weer een sluier wegvalt en je de enorme gelaagdheid van de film ontdekt. In dat opzicht zou ik opteren om er een DVD van uit te brengen.
I lost three children and a series of other things that would have fulfilled my horrible life.
MY PAINTING TOOK THE PLACE OF ALL THIS
Frida Kahlo
Er is geen betere manier om Frida Kahlo te begrijpen dan door het lezen van haar brieven en haar dagboek. Frida is altijd een fantastische verhalenverteller geweest, ze heeft altijd gespeeld met feit & fictie, met het echte leven en de mythes.
Diego was haar grote liefde en Frida de zijne. Het openen van de badkamer van de Casa Azul in 2004 (na 50 jaar) heeft een heel ander perspectief gegeven aan hun relatie, wat in de publieke opinie sterk gekleurd was door het feminisme waarin hij afgeschilderd wordt als de womanizer die zijn vrouw volledig overschaduwt. Het tegendeel is waar zoals uit Frida’s woorden blijkt: You welcomed me, destroyed. And you gave me back whole.
Frida Kahlo was geen feminist, ondanks het feit dat zij door feministen als zodanig beschouwd wordt. Zij was wel een geëmancipeerde vrouw die wist wat ze wilde en daar ook gehoor aan gaf. Ze wist dat ze elk moment zou kunnen sterven en juist daarom wilde ze ten volle leven. Viva la Vida. De liefde en vriendschap van vandaag kunnen immers morgen voorbij zijn, carpe diem.
Frida hield van kleuren, kleding, juwelen, muziek, dansen, flirten, mensen: mannen én vrouwen, en bovenal van het leven zelf. In Mexico is leven en dood een eenheid, om de woorden van Niki de Saint Phalle (1930-2002) te gebruiken: la mort n’existe pas because Life is eternal. Om haar Leven te leven heeft Frida zichzelf en alles om haar heen tot een kunstwerk gemaakt.
I paint to paint
I paint what surrounds me
I paint what I love
Frida Kahlo had a strong will to live and enjoyed life. The pain she painted, is the one she carried in her soul.
De documentaire heeft stuk voor stuk juweeltjes die je pas ontdekt wanneer je een tweede of derde keer kijkt. Op het eerste gezicht lijkt het een standaard verhaal, maar de echte Frida ontvouwt zich iedere keer een stukje meer. Viva la Vida. Omarm het leven en geniet er ten volle van, ik denk dat we dit motto alleen maar kunnen onderschrijven.
© 2021 Karin Haanappel
www.karinhaanappel.nl
SYNOPSIS
Frida Kahlo, de Mexicaanse artiest die meer dan wie ook haar innerlijke leven wist te vangen in kleurrijke zelfportretten. Ze kon haar verhaal intens vertellen: de aanhoudende fysieke pijn, het verdriet van haar kinderloosheid, de politieke betrokkenheid en de tragedies van grote liefdes en verraad. Na haar dood werd Frida een icoon die honderdduizenden bezoekers trekt naar exposities wereldwijd.
Frida’s wilskracht, vrouw-zijn en creativiteit vormen de inspiratie voor boeken, muziek, films en mode. Maar wie was ze in het echte leven? En hoe kunnen haar schilderijen zoveel energie en levenslust uitstralen, zelfs als ze pijn en lijden afbeelden?
FRIDA: VIVA LA VIDA verbeeldt in zes hoofdstukken een reis op zoek naar Frida, midden in het hart van Mexico. Exclusieve interviews, historische documenten, reconstructies en werk van Frida wisselen elkaar af. We krijgen haar meest beroemde zelfportretten te zien (van het schilderij met Diego Rivera uit 1931 tot The Two Fridas 1939, The Broken Column 1944 en The Wounded Deer 1946).
Op dinsdag 24 augustus 2021 was deze documentaire eenmalig te zien in Cinecitta te Tilburg. Voorafgaand aan de filmvertoning gaf ik een lezing (30 minuten). Alle tickets voor deze avond waren uitverkocht, geweldig!
Op zaterdagochtend 21 augustus 2021 was ik te gast bij NPORadio1 om aan te schuiven bij Nieuwsweekend om te spreken over de documentaire. KLIK HIER voor de opname van de radio uitzending.
Viva la Vida